Dag 0: Tijdreizen
Het was zondagochtend toen je thuis voor het laatst opstond en het is dinsdagavond als je voor het eerst een Nieuw-Zeelands bed opzoekt. Met die absurde zin kan je reizen naar de andere kant van de wereld samenvatten. Nieuw-Zeeland ligt echt ver, rekenend vanuit België.
De eerste vlucht (EK182) bracht ons op zondagavond/nacht/ochtend op 6 uur van Brussel naar Dubai, waar het om 6u ‘s ochtends al gonst van de bedrijvigheid. Bij aankomst eerst je handbagage scannen, en al je dranken deponeren, om vervolgens helemaal te voet langs de luxe-duty(free)shops in terminal C en B te lopen. Op het einde van de wandeling brengt een liften-complex je omlaag – herkenbare liften, naar het treintje dat ons naar terminal A brengt. Waar je opnieuw door de luxe-duty(free) shops mag, om vervolgens 2,5u te wachten. Intussen begint je maag moeilijk te doen en begin je van vermoeidheid met je koffertje tussen je benen te knikken, maar uiteindelijk mag je naar de gate. Waar ze manueel nog eens je handbagage doorspitten om je flesje water naar de vuilbak te verbannen.
Vlucht EK412 gaat van Dubai naar Christchurch, wel ja, zo staat het op het ticket. In realiteit is er een tussenstop in Sydney, en net zoals de VAE streng zijn, zo ook Australië. Iedereen van het vliegtuig, opnieuw de handbagage door de scanners en vanzelfsprekend de flesjes water – mocht je er op een of andere manier toch nog eentje hebben – naar de vuilbak. Vervolgens naar de terminal en de winkels om terug aan boord te gaan. Zelfde vliegtuig, zelfde stoel.
Vlucht EK412 vliegt nog 2u25 door tot in Christchurch. Je ziet tijdens deze toch de dwarsdoorsnede van het Zuider-eiland, wat hoge verwachtingen zet.
In Christchurch door de paspoortcontrole, waar je het papieren briefje dat ze je in het vliegtuig geven niet moet afgeven als je online al je bekentenissen hebt afgelegd. Zonder veel gedoe een stempel, maar dan komt het plezante. Biologische controle. Net zoals in Australië word je ondervraagd en als je pech hebt naar de dissectie-tafel geleidt. Gelukkig werd ons dat bespaard en moest er enkel een x-ray plaatsvinden.
Eenmaal buiten bellen naar de firma van de huurwagen en we zijn op pad. Links op de baan, met een automaat, en wel heel complexe regels als het op rotondes aan komt. Maar daar komen we later misschien nog op terug.