Dag 30: Air Canada
Het oorspronkelijke plan was om in de late namiddag in Calgary te vertrekken en via Frankfurt naar Brussel terug te keren. Dat plan werd tijdens de reis door Brussels Airlines aangepast naar onmogelijk. De vlucht vanuit Frankfurt werd geannuleerd en we werden omgeboekt op eentje die vertrok in Frankfurt nog voordat we er toe kwamen. Gelukkig was er het reisbureau en Air Canada, die met een alternatief op de proppen kwamen.
We vertrokken om 7u ‘s ochtends aan het hotel met een taxi, die zich een weg palaverde tussen iets wat we nauwelijks een ochtendspits kunnen noemen, om vlucht AC318 van 9:40 naar Montréal te halen. Dit is een binnenlandse vlucht, dus alles gaat iets sneller dan bij een internationale. De vlucht duurde 3,5 uur en was met momenten turbulent, maar de Boeing 737-(MAX)8 bracht ons op onze bestemming.
In Montréal kwamen we toe in de vertrekhal waar we bij de heenreis ook doorliepen. Op het einde van de hal is er een controlepost waar je je boardingpas moet scannen om de internationale zone te betreden. In deze zone zijn nog voldoende shops en eetgelegenheden, maar laat je niet misleiden door de traagheid van de winkelbediendes.
De vlucht naar Brussel, AC832, hoorde te vertrekken om 18:00, maar zoals we gewoon zijn met Air Canada werd ze provisoir naar 18:40 uitgesteld. We moesten wachten op andere binnenkomende vluchten, en zo bleek in de sluis naar het vliegtuig, de piloten. Uiteindelijk vertrokken we met 1,5 uur vertraging. De vlucht naar Brussel duurde 6,25 uur en was onderweg hobbelig, met het ultieme summum boven het Verenigd Koninkrijk (alweer). Uiteindelijk zetten we 46 minuten na de geplande aankomsttijd wielen op Belgische bodem.
Hiermee is het 2022 Canada avontuur afgelopen, maar naar goede gewoonte volgt er nog een bericht met handige tips.